Wat zijn de kenmerken van scheenbeenklachten?

Dit kunt u merken als u scheenbeenklachten heeft:

• U voelt de pijn tijdens het sporten of wandelen. De pijn is het ergst als uw spieren nog niet warm zijn. Na 10 of 15 minuten wordt de pijn meestal minder.
  • De pijn zit meestal net boven de enkel of in het midden van het onderbeen.
  • Het neerzetten en het afzetten van uw voet geeft pijn.
  • U voelt de pijn soms ook in uw knie of enkel.
  • Na het sporten gaat de pijn meestal weg.
  • Als de scheenbeenklachten erger worden, kunt u ook pijn hebben als u gewoon beweegt. Of zelfs als u niet beweegt.
  • Soms voelt de pijnlijke plek ook iets dikker aan.

Hoe ontstaan scheenbeenklachten klachten?

Hierdoor heeft u meer kans op scheenbeenklachten:

• U bent veel meer gaan sporten in korte tijd.
  • U bent een nieuwe sport gaan doen. Of u bent een opleiding gaan doen waarbij u veel moet sporten.
  • De spieren van uw onderbenen, enkels en voeten zijn minder sterk. Bijvoorbeeld doordat u een tijd niet kon sporten door vakantie of ziekte.
  • U sport of wandelt veel op een harde ondergrond, zoals asfalt.
  • U draagt schoenen met te harde zolen tijdens het sporten of wandelen. Hierdoor krijgen uw benen harde schokken tijdens het lopen.
  • De onderkant van uw voet is plat (platvoet). Of u voeten staan naar binnen gekanteld (knikvoet).
  • U loopt op een verkeerde manier hard. U neemt bijvoorbeeld te grote stappen, waardoor uw benen harde schokken krijgen.

Hoe kan je scheenbeenklachten klachten voorkomen?

Minder sporten

Als de pijn tijdens of na het sporten erger wordt, kunt de volgende dingen doen:

• Sport of wandel minder lang en minder zwaar. Doe de bewegingen die pijn geven zo weinig mogelijk.
  • Spring of sprint minder.
  • Neem vaker rust tussendoor.
  • Begin rustig en ga langzaam steeds iets meer doen.
  • Train bijvoorbeeld een tijdje op een zachte ondergrond: liever op bosgrond dan op asfalt.
  • Stop met sporten als u veel pijn heeft. Het is niet erg om een beetje pijn te hebben tijdens het sporten, maar de pijn mag niet erger worden.

Als u pijn heeft betekent dit niet dat er iets kapot gaat. Maar het is voor de behandeling wel belangrijk dat de pijn minder wordt. Koelen met ijs na het sporten kan helpen tegen de pijn. Gebruik een ice-pack of een zakje met ijsklontjes. Wikkel het in een doek, zodat uw huid niet bevriest.

Waar kan ik mijn scheenbeenklachten klachten laten behandelen?

U kunt op korte termijn uw scheenbeenklachten klachten laten behandelen bij Fysiotherapie Pijnacker Centrum. Het is een klacht die wij met regelmaat zien en waar wij raad mee weten! Ons team is in staat u altijd op zeer korte termijn in te plannen. Daarnaast zijn wij diverse avonden geopend, zodat u flexibel ingepland kunt worden. Mocht u vragen hebben of gewoon een afspraak willen maken neem dan contact met ons op. Meer informatie is uiteraard ook te vinden op onze website: fysiotherapie-pijnacker-centrum.nl of bel ons vandaag nog op 015-3698350.