Wat is een hamstringblessure?

Aan de achterzijde van het bovenbeen bevindt zich de spiergroep die we de hamstrings noemen. Dikwijls zien we op televisie bij sportwedstrijden dat een sporter na het trekken van een sprint met een pijnlijke grimas, naar de achterzijde van het bovenbeen reikt. Op deze manier ontstaat vaak een blessure aan de hamstrings, maar ook in het dagelijks leven kan bij een onverwachte beweging de felle pijn in deze spiergroep schieten.

Wat zij de klachten en kenmerken van een hamstringblessure?

De felle pijn bij een hamstringblessure lijkt op een messteek en wordt ook wel zweepslag genoemd. Dit gevoel kan gepaard gaan met een op kramplijkend gevoel. Het been is moeilijk te buigen en lopen kan echt pijnlijk zijn. Tevens kan er een bloeduitstorting zichtbaar worden en de plek kan stijf aanvoelen. Hierdoor is het aanspannen van de spier of het rekken daarvan pijnlijk.

Hoe ontstaan hamstringblessure klachten?

Bij rennen of sprinten kan een hamstringblessure plotseling op komen spelen. Maar ook in het Algemeen Dagelijks Leven kan de hamstringspier inscheuren of rekken, bijvoorbeeld als iemand een verkeerde beweging maakt.
Ook bij vechtsporten waarbij er hoog getrapt wordt, of bij gymnastiek bij het maken van een spagaat, kan de hamstring verrekken. De pijn is dan meer te voelen richting de bil.

Wat draagt bij aan het oplopen van een hamstringblessure?

Als een persoon in het verleden al eens een hamstringblessure heeft doorgemaakt, dan wordt de kans groter dat de hamstring later nogmaals geblesseerd raakt.
Dit kan ook samenhangen met ongelijkmatige spieropbouw en vermoeidheid.

Hoe kan je hamstringblessure klachten voorkomen?

Voorkomen van een hamstringblessure
Omdat voorkomen beter is dan genezen, kan met een goede trainingsopbouw deze nare kalcht voorkomen worden. Hierbij valt te denken aan voor de hamstringspieren specifieke spierversterkende oefeningen. Daarnaast kunnen stabiliteits en balansoefeningen de kans verlagen op het krijgen van een hamstringblessure.

Behandelbeleid bij een hamstringblessure
Het is verstandig om je tijdens het herstel van een hamstringblessure te laten begeleiden door een (sport)fysiotherapeut. Deze zal een gericht programma met je doorlopen. Het programma zal gericht zijn op spierversterking onder andere middels de nordic curl. In een later stadium worden ook stabiliteit en balans getraind. Voor verdere vragen of voor het maken van een afspraak, neem contact met ons op: 015-3698350 of kijk op onze website fysiotherapie-pijnacker-centrum.nl.

Waar kan ik mijn hamstringblessure klachten laten behandelen?
U kunt op korte termijn uw hamstringblessure laten behandelen bij Fysiotherapie Pijnacker Centrum. Het is een klacht die wij met regelmaat zien en waar wij raad mee weten! Ons team is door onze ruime openingstijden in staat u altijd op zeer korte termijn in te plannen. Daarnaast zijn wij diverse avonden geopend, zodat u flexibel ingepland kunt worden. Mocht u vragen hebben of gewoon een afspraak willen maken neem dan contact met ons op.

Meer informatie is uiteraard ook te vinden op onze website: fysiotherapie-pijnacker-centrum.nl of bel ons vandaag nog op 015-3698350.