Wat zijn de kenmerken van een enkel blessure?

Een enkelblessure kenmerkt zich door vaak forse pijnklachten, die zich meestal (in 9 van de 10 gevallen) bevinden aan de buitenzijde van de enkel. Een enkelblessure kan verschillende gradaties hebben van

• Graad 1: Hierbij is een klein aantal vezels gescheurd. De functie van de enkel blijft intact en er is sprake van een beetje pijn.
  • Graad 2: Een significant aantal spiervezels is gescheurd. Er is sprake van lichte tot matige instabiliteit en er is middelmatig functieverlies.
  • Graad 3: In dit geval zijn alle vezels gescheurd. Daardsoor is er groot functie verlies en significante gewricht instabiliteit.

Bij Fysiotherapie Pijnacker Centrum kunnen wij direct helpen met deze klacht. Wilt u een afspraak maken neem dan contact met ons op.

Hoe ontstaat een enkel blessure?

Een enkel blessure kan verschillende oorzaken hebben:

• inefficiënte houding
  • verkeerde beweging bijvoorbeeld tijdens sporten (het bekende verzwikken van de enkel)
  • arthrose (slijtage van het enkelgewricht)
  • beknelde zenuw
  • hielspoor
  • instabiliteit van het gewricht
  • vergroeiing van de grote teen
  • enkelfractuur (breuk van de enkel door een verwonding)

Meer informatie over deze aandoening is ook te vinden op onze website: www.fysiotherapie-pijnacker-centrum.nl. Mocht u met betrekking tot deze klacht vragen hebben of zou u op korte termijn een behandeling willen inplannen voor uw klachten? Neem dan nu contact op met Fysiotherapie Pijnacker Centrum. Bel ons vandaag nog op 015-3698350.

Hoe kan je een enkel blessure voorkomen?

Het is niet altijd even makkelijk om een enkel blessure te voorkomen, omdat de meest voorkomende klachten voortkomen uit acuut enkelletsel door sporten (traumatisch). In sommige jaren zijn enkel blessures zelfs verantwoordelijk voor 15% van alle sportblessures in dat jaar. Echter er is vaak wel een link met een instabiel enkelgewricht, maar anderzijds kan dit ook een gevolg zijn van een enkel blessure. Bij Fysiotherapie Pijnacker Centrum krijgt u van ons naast de specifieke behandeling bij uw enkelklachten, ook stabiliserende oefeningen mee, zodat u een herhaling van deze klachten voor kunt zijn. Indien de klachten fors zijn, kunt u krukken meekrijgen of tapen wij uw enkel direct in.

Ik heb een enkel blessure, waar kan ik deze klachten laten behandelen?

Bij Fysiotherapie Pijnacker Centrum kunt u uw enkel blessure spoedig laten behandelen. Wij staan voor u klaar en zijn door onze ruime openingstijden altijd in om u staat op zeer korte termijn in te plannen. Omdat wij ook nog op diverse avonden geopend zijn, kunt u flexibel ingepland worden. Daarnaast zijn wij ook op zaterdag geopend en naast de beschikbaarheid van een invalide parkeerplaats, hebben wij dichtbij de praktijk een ruim aanbod van parkeerplekken. Meer informatie over deze aandoening is ook te vinden op onze website: fysiotherapie-pijnacker-centrum.nl. Mocht u last hebben van een enkel blessure, bel ons op 015-3698350 als u een afspraak wilt inplannen.